Matematika + fyzika online

3. 4. 2021

Matikáři a fyzikáři na Komendě se snaží pro děti udělat výuku zábavnější a stravitelnější i při distančním vyučování. Podívejte se, jaké programy a aplikace používají.

Matematika i fyzika se na online výuce dají dělat zajímavě a zábavně.

Na internetu jsou dostupné  pro vyučující i žáky různé aplikace, programy, prostor pro tvorbu vlastních materiálů i zábavné didaktické hry.  A tak jsme toho využili. V IT technice a v používání takových aplikací se totiž musely posunout nejen děti. Také my,  pokud chceme společně s žáky v matematice a fyzice uspět, co nejvíce toho na distanční výuce žáky naučit a  dostat je ve vědomostech a dovednostech co nejdál, musíme sami nasát hromadu vědomostí a posunout se v digitální gramostnosti často o mílový krok kupředu. Snad se nám to společně podařilo.

Fyzikáři (jakoby něco tušili) natáčeli vlastní výuková videa už v rámci projektu Čerstvý vítr z hor, což se jim teď velmi hodilo. Výuková videa lze totiž takto využít jako alternativu k experimentům, které si vyzkoušeli před pandemickou uzávěrou přímo ve škole a jež by jinak dětem předváděli na prezenční výuce. Zde se můžete sami podívat:

Pokus Mgr.Wenkové.

Pro distanční výuku se hodí  i senzory Pasco, kterými lze měřit online:

Foto z měření (Wenková)

Ve fyzice využíváme také  interaktivní modely v programu Lifelique (zde stavba atomu nebo bleskosvod) či Learnignapps (elektrolýza).

atom

 Bleskosvod

Elektrolýza

K online procvičování využíváme  aplikaci Drillandskill (foto) a také velmi pěkný program Wordwall.

Drill

 A zde si můžete v programu Wordwall třeba sami vyzkoušet znalosti o polovodičích (autor RNDr.Rusová).  

Dětmi i učiteli je  oblíbený také program Kahoot!, který využívá už většina učitelů přírodních věd na Komendě. Děti se zde mohou zábavnou formou otestovat a program umožňuje vyučujícímu nastavit i omezený čas na odpovědi:

 Kahoot

Někteří z nás pak využívají animace  svých kolegů z jiných škol. Můžete se zde sami podívat na pěkné animace do fyziky využívané žáky Mgr.Fišera.

I v domácím prostředí lze dělat experimenty. V  7. třídě vedené Mgr.Wenkovou ve fyzice žáci experimentovali s oblíbeným Fidget spinnerem. Měli natočit video či udělat prezentaci o principu fungování oblíbené hračky. 

Spinner

 Další žákovské video ze třídy, kterou učí na fyziku RNDr.Rusová, je z experimentu, který se týká hustoty.  Ke shlédnutí zde.

V 6.D zase prováděli pokus s teplotní roztažností kapalin, nafotili experiment v domácím prostředí a udělali prezentaci. Zde náhled na jednu z prezentací. (Celá je k vidění na konci galerie pod fotografiemi na konci článku.)

Prezentace

V matematice učitelé pracují například ve velmi oblíbeném online prostředí Whiteboard.fi, díky němuž mohou sledovat v reálném čase práci žáků a pomáhat jim s řešením různých příkladů. Zde například žákovská řešení příkladů na kvadratickou funkci a náčrtky parabol na virtuálních žákovských tabulích z pohledu učitele, konkrétně Mgr.Růžičkové:

Kvadratická funkce

Pro rýsování grafů funkcí či jakémukoliv procvičování geometrie je výborným pomocníkem, který používáme v matematice, také Geogebra. Zde vidíte procvičování kvadratických funkcí a různé podoby parabol (dětem stačí v classroomu poslat odkaz a mohou si s učitelem modelovat paraboly na svém počítači):

Paraboly Geogebra

Dalším výborným pomocníkem při on line vyučování je také program Classkick, kde mohou učitelé zadat různé příklady, slovní doprovod k nim, dát odkazy na různé hry a děti si mohou vybírat, které příklady si vyřeší dříve a které později. Učitel je opět v reálním čase sleduje a ev. zasahuje do jejich práce. Zde záběr na slidy žáků z pohledu učitele:

Classkick

Pro výuku rýsování  využíváme program určený původně pro interaktivní tabule AktivInspire, který jsou učitelé i děti na Komendě zvyklí běžně používat a kde lze využívat k rýsování virtuální kružítko, úhloměr či pravítko.

AktivInspire

AktivInspire 2

Někdy ovšem není nad online přenos živého rýsování přímo v pracovním sešitu s reálnými pomůckami.  K tomu využíváme externí kameru, která přes Classroom může přenést dětem obraz do jejich notebooků (foto učitelského domácího pracovního místa s kamerou).

Růžičková

No a k výborným pomůckám pro výuku matematiky patří také grafický tablet, přes který lze dobře kreslit a psát na virtuální tabule. Tady můžete nahlédnout na další pracovní místo matikáře ZŠ Komenského (velká obrazovka = práce ve whiteboardu, vpravo pohled do virtuální třídy se žáky  a na desce velmi dobrý pomocník - grafický tablet).  Dále je zde ukázka zápisu na moderní  virtuální tabuli Miro.

Fišer

Miro

I v matematice používáme k zábavnému procvičování také Wordwall a zde si můžete sami vyzkoušet, jak na tom jste s jednoduchými rovnicemi (bludišťáka i letadlo ovládejte myší nebo šipkami na klávesnici, na mobilu pak prstem na displeji) :

Rovnice – bludiště, RNDr.Rusová

Rovnice – letadlo, Mgr.Růžičková

Letadlo

Pro šesťáky procvičování desetinných čísel a bludiště ve Wordwall, kde hledají výsledek a přítom unikají před spolknutím:

 Wardwall

Mezi žáky matikáře Mgr.Šretra je zase oblíbený program s vrtulí Alfbook .

Alf

V neposlední řadě je pro učitele důležité i testování. K tomu ( kromě již zmíněného Drillandskill ) využíváme také Liveworksheets  nebo automat na tvorbu testů Thatquiz. Zde jsou vidět  z pohledu učitele odevzdané testy žáků nebo přehled úspěšnosti žáků přímo ve zmíněném Thatquizu :

Live

Quiz

Mgr. Zuzana Růžičková

učitelka matematiky, metodik

499 829 686

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace